marți, 20 august 2013

#GentlemanSeries: Camasa - Partea a 3-a: Cum arata si se simte o camasa buna?

Desi a trecut ceva timp de la ultima parte a postarilor, gasiti aici: Partea1si Partea a2-a, linkurile catre ele in caz de le-ati ratacit sau vreti sa recapitulati. Am fost destul de ocupat si nici moralul nu prea m-a ajutat, insa in urma posturilor de la GQ pe aceeasi tema, am decis sa continui cu toate bazele tinutei unui asa zis gentleman.
In acest post voi vorbi despre aspecte mai tehnice si extinse, referitor la croiala, calitate si texturi.


CELE MAI BUNE CAMASI
O camasa de calitate superioara are balene detasabile pentru guler in caz ca forma o cere. Acesta este mai ales cazul gulerelor drepte si ale celor largi, balenele fiind nepotrivite la camasile cu guler moale si nasturi pe aripi. Majoritatea balenelor sunt confectionate din plastic, dar cativa creatori de moda masculina folosesc deseori bronzul. Indiferent insa de ce sunt confectionate, acestea asigura o linie corespunzatoare gulerului si previn rasucirea in sus a varfurilor. Acest aspect este foarte important, mai ales atunci cand camasa este purtata cu cravata.

Originea platcii se regaseste in stilul traditional de confectionare a camasii. Deoarece oamenii au in general umerii la inaltimi diferite, platca se utilizeaza pentru a ajusta perfect croiala camasii la statura clientului. La camasile de gata, platca este doar un detaliu care sugereaza o munca mai costisitoare. Chiar si asa, este un detaliu scump, deoarece fiecare cusatura inseamna o crestere a costului demna de luat in considerare atunci cand camasile sunt produse in numar mare. Astfel de detalii sunt considerate de multi neimportante insa.

Din pacate, modele se potrivesc perfect numai la camasile de gata foarte bune, acest lucru fiind insa o regula in cazul camasilor facute la comanda.
De exemplu, dungile sau carourile trebuie sa se imbine exact acolo unde umarul intalneste maneca. Cusaturile "frantuzesti" se utilizeaza la acele parti ale camasii care sunt predispuse unei uzuri mai puternice. Pentru realizarea unei cusaturi inaltate, cele doua bucati de material se cos, se intorc si apoi se cos din nou. Aceasta proces este unul costisitor, dar asigura durabilitatea cusaturii.
Cu cat cusatura are mai multe impunsaturi, cu atat va fi mai durabila, o cusatura buna avand circa 8 impunsaturi per cm(conform Turnbull&Asser, Harvie&Hudson Ltd. si Thomas Pink). Cusaturile, chiar si cele duble paralele, se cos intotdeauna cu un singur ac. Avantajul este ca aceste cusaturi sunt mai precise, iar materialul dintre ele nu se va ondula dupa spalare. La camasile de calitate mai putin buna, o masina de cusut cu doua ace pentru cusaturi duble. Aceasta poate realiza o cusatura paralela in jumatate din timp. Materialul se utilizeaza cu generozitate la fabricarea camasilor de calitate, astfel incat acestea sa nu iasa din pantaloni la spate sau in partile laterale. Spatele este mereu croit putin mai lung decat fata, pentru a se aseza elegant chiar cand portatorul camasii se apleaca. Lungimea este corecta daca partea din fata si cea din spate se pot uni intre picioare.


Nasturii traditionali din sidef sunt caracteristica obligatorie a unei camasi bune. Nasturii din sidef sunt atat de tari, incat pot rupe acul masinii de cusut. Fenta obisnuia in trecut sa fie o bucata de material adaugat la camasa, dar in prezent ea se realizeaza prin indoirea materialului de la marginea camasii. Fenta dubla este mai solida, dar ea poate arata usor rustic, prin urmare, camasile mai rafinate au o fenta simpla.



Clinul, o bucata triunghiulara de material, se adauga de obicei pentru a intari coltul dintre piept si spate. Veti gasi acest detaliu la toate camasile bune. Cu toate acestea, exista un singur producator care il utilizeaza ca instrument de marketing. Clinii camasilor Thomas Pink sunt intotdeauna roz. Aceasta pentru a-i reaminti posesorului camasii, de cate ori o poarta, care este numele fabricantului.

 

La camasile de calitate, materialul se pliaza de cateva ori acolo unde intalneste manseta.
In plus, exista deseori si un mic nasture deasupra mansetei, care impiedica deschiderea manecii si dezgolirea bratului(fiind considerat chiar un faux pas in anumite cazuri). El poate fi deschis pentru a face mai usoara suflecarea manecii. La camasile foarte bune, aceasta butoniera este orizontala, nu verticala. Camasile cele mai bune au, evident, aceasta butoniera cusuta manual, la fel ca toate celalalte.



  • TESATURI PENTRU CAMASI
  1. Batistul din bumbac este o tesatura simpla, din fibre fine, de foarte buna calitate. Batistul fabricat din bumbac egiptean Mako este denumit si batist elvetian.
  2. Poplin este denumirea unei tesaturi realizate prin utilizarea fibrelor urzite, cu densitate mai mare. Densitatea fibrelor da aspectul materialului.
  3. Oxfordul este o tesatura mai aspra, care combina fibrele vopsite cu cele nevopsite. Din el se realizeaza camasi moi, dar rezistente. Exista multe varietati de tesatura Oxford, dar camasile facute din ele au un aspect mai putin rafinat si formal decat cele de batist sau poplin.
  4. Oxford Royal este versiunea rafinata a tesaturii tocmai mentionate, altfel destul de banala. Ca si Oxfordul traditional, este realizata din amestecul vibrelor vopsite cu cele nevopsite, dar firele utilizate sunt mult mai fine. Asta inseamna ca automat tesatura este mai moale si mai matasoasa la atingere decat una din tesatura Oxford obisnuita.
  5. Sea Island este intotdeauna bumbacul cel mai scump. El este tesut dintr-un numar mai mare de fibre decat poplinul, fapt care ii confera acestui material un aspect matasos. In timp ce poplinul are circa 100 de fire per 2,54cm, tesatura Sea Island are 140 de fire per 2,54. Si te vei intreba, de ce ar trebui sa stiu asta? Urmarea acestui proces este ca dungile si carourile acestui material sunt mult mai clar definite, iar culorile sunt profunde si puternice, fiind pastrate indiferent de numarul de spalari. Acesta este motivul pentru care tesatura Sea island este mai potrivita pentru modele care ies in evidenta, fiind folosit de firme ca Burberry, Dolce & Gabbana sau Valentino. Materialul este atat de fin incat deseori este confundat cu matasea.

  6. Materialul si textura striata are o structura diagonala caracteristica, asemanatoare celui folosit la pantalonii reiati. Aspectul tipic, usor lucios al materialului striat, confera accente interesante atat vizual cat si la atingere.
  7. Pinpoint este o combinatie intre poplin si Oxford. Materialul este tesut din bumbac cu fibra lunga si la fel ca in cazul Oxfordului, doar firele rasucite sunt vopsite.
  8. Tesatura herringbone este inrudita cu cea striata. La ambele fibrele sunt tesute astfel incat sa formeze o structura diagonala. Pentru a obtine efectul tipic herringbone, directia diagonalelor se schimba la intervale de 5mm, luand nastere un model in zigzag. Aceasta tesatura este folosita la diferite dimensiuni si in cazul paltoanelor sau sacourilor.
  9. Desi camasile de matase se pot cumpara astazi de oriunde, cele de calitate buna sunt inca foarte scumpe. Multi dintre cei care calatoresc in interes de serviciu isi fac copii de matase dupa camasile englezesti create la comanda.
  10. Bumbacul periat este folosit la camasile usoare pentru timpul liber. Este produs in variante fara imprimeuri, cu diferite carouri sau cu model scotian. In Europa, bumbacul periat este deosebit de familiar si de popular, in special in stilul faimaselor carouri Tattersall.
  11. Un alt material clasic pentru vestimentatia de timp liber este Viyella, o tesatura mixta, care combina caldura lanii cu confortul bumbacului. Viyella este utilizat pentru producerea camasilor cu model Tattersall. Acest model este denumit astfel dupa Richard Tattersall, un calaret englez care il utiliza pentru paturile cailor.




  • FORMELE GULERULUI 
1. Acest guler rasfirat lat, cu varfuri lungi si cu un singur nasture este cunoscut si sub numele de guler Kent. Se potriveste ocaziilor solemne si nu trebuie purtat la o cravata cu nodul foarte mare.
2. Aceasta este o combinatie intre gulerul Kent si gulerul deschis. Spatiul mare dintre varfurile gulerului face ca acesta sa se asocieze bine cu nodurile de cravata mai voluminoase.
3. Acesta este un guler deschis. Pentru acest tip de guler se recomanda adesea un nod Windsor, desi o alternativa eleganta poate fi si nodul simplu.
4. Efectul gulerului depinde in mare masura de latimea sa. Gulerul deschis larg, cu doi nasturi arata foarte elegant, dar nu se potriveste unei persoane cu gatul scurt.
5. Cele mai multe tipuri de guler care fac parte din garderoba unui gentleman sunt croite astfel incat sa se poarte la o cravata. Totusi acest model a fost creat pentru a fi purtat fara cravata, fiind destinat in totalitate vestimentatiei de vacanta.
6. Varfurile gulerului pot fi prinse cu ajutorul unui ac de diferite forme. Il intalnim deseori in filme in care actiunea are loc intre anii 10-30, uneori chiar si 50, fiind extrem de folosit la acea vreme. Acul sustine si ridica nodul cravatei. Acest tip de guler nu poate fi purtat fara cravata. 
7. Gulerul cu nasturi se realizeaza traditional cu o insertie moale, astfel incat varfurile sa se poata rasuci usor. Designul este cunoscut in SUA si sub numele de soft collar.
8. Europenii prefera o versiune mai ingusta a gulerului moale, care are putine lucruri in comun cu versiunea originala si se poarta cu un nod mic la cravata.
9. Fabricantii italieni de camasi tind sa finiseze cu doi nasturi varianta foarte inalta a gulerului moale american, design ce se preteaza la noduri de cravata foarte late si masive.
10. Acest guler este foarte lat, dar nu foarte inalt. Este potrivit unor noduri foarte mari, ca de exemplu, cele de la cravatele de lana. Avand un singur nasture, acest stil nu limiteaza miscarile gatului.
11. Gulerul deschis de latime moderata este elegant si oficial. Il vedem des in Suits in special la camasile lui Harvey. Spatiul generos pune in valoare atat nodurile inguste, cat si nodurile foarte late.
12. Gulerul deschis lat, cu spatiu mare intre varfuri, este mai putin formal decat gulerul Kent. Varfurile sunt trase mult catre spate pentru a da un efect mai deschis. Multi prefera acest guler cu o insertie moale.
13. Gulerele cu varfuri rotunjite si prinse cu butoniera au revenit de curand in colectiile designerilor. Modelul a supravietuit multi ani, ca o curiozitate la limita modei.
14. Gulerul cu butoniera prezentat aici evoca designul popular de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Este evidentiat cel mai bine de o cravata foarte ingusta, purtata cu nod mic.
15. Gulerul cu butoniera este disponibil bineinteles si cu varfuri ascutite. Cu nodul cravatei asezat exact la mijlocul gulerului, acesta poate arata foarte oficial, chiar putin opulent sau emfatic.

16. Gulerul drept nu face parte din garderoba formala a unui gentleman. Initial a fost creat astfel incat sa i se poata adauga un guler detasabil.
17. Gulerul randunica a facut parte din garderoba de serviciu a gentlemenilor pana la inceputul secolului al XX-lea. Astazi, este purtat mai ales la tinutele de seara alaturi de un papion sau o cravata deosebita.



Datorita continutului extins, partea despre intretinerea camasii va fi cuprinsa intr-un intreg post la care lucrez in prezent. Am dorit sa adaug aici aceasta parte, insa deja sunt acoperite prea multe date tehnice si detaliate ca sa mai aglomerez zona si cu acel capitol. Asa ca urmatorul post va contine urmatoarele subpuncte:
  • SPALAREA, CALCAREA, IMPATURIREA - BAZA INGRIJIRII CAMASII
  • CUM TREBUIE SA PORTI O CAMASA
  • CEI MAI BUNI CREATORI DE CAMASI
Dupa ultima parte a acestui episod de serie, voi continua cu cravata, papionul si esarfa.

Un comentariu: